Kiss Erika, az Idegennyelvi Munkaközösség vezetője, így összegezte a németes és angolos kollégákkal töltött délután eseményeit:
Egy kávé a RADYG-ban!
Így indult az intézményünk kezdeményezése, hogy jöjjön össze a tankerület pedagógus társadalma egy délutánra.
Az idegen nyelvszakosok – angol és német – találkozója egy jó kis szakmai beszélgetés volt. Remek hangulatban cseréltünk eszmét, mint régi ismerősök. Érdekes volt hallgatni, hogy ugyanolyan vagy hasonló nehézségek adódnak a munkák során. Mindenhol vannak akadályok, melyeket tanévről-tanévre át kell ugrani.
Beszélgettünk a német és angol viszonyáról, a nemzetiségi oktatás törvényesített szűk mozgásteréről. A nemzetiségi intézményekben tanító kollégák tippeket adtak egymásnak könyvekről és arról, hogyan lehet bírni a nehéz könyvekkel és az óraszámok valamint a rendszer diktálta tempóval.
Mind az angolosok, mind a németesek beszámoltak arról, hogy az általános iskolákban milyen nehéz a rendkívül változatos gyerekanyaggal előre haladni.
Abban mindannyian megegyeztünk, hogy jó lenne, ha a nyelvtanulásnál valaki egyszer figyelembe venné azt, hogy nem mindegy mikortól, miről, mit, kivel és milyen szinten próbálunk megtanítani.
Azt hiszem jólesett mindenkinek egy kicsit panaszkodnia, de azért láttam a szemekben, hogy a nehézségek ellenére sem adná fel senki.
Lehet ezt a szakmát és a kollégákat támadnia bárkinek, de ez a délután bebizonyította, hogy a „nemzet napszámosai” egyben „harcos oroszlánok” is, akik a hétköznapokban teszik a dolgukat.
Eredményes délután volt. Remélhetőleg újra és gyakrabban találkozunk majd és már garantáltan ismerősként és nem ellenfélként tekintünk egymásra.
Thamkó Emőke (Dömsöd), Kalocsai Ágnes és Fésűné Farkas Magdolna (Ráckevei Árpád Fejedelem Ált. Isk.), Végh Alexandra és Jeschek Ibolya (Szigetbecse), Dulczné Lerner Erika (Szigetújfalu), Tímárné Schreiner Györgyi (Szigetszentmárton), valamint gimnáziumunk nyelvszakos tanárai,
köszönöm, hogy eljöttetek a beszélgetésünkre!
Jó munkát és kitartást kívánok mindenkinek!
Sáfárné Varga Erika a magyaros megbeszélésről így ír:
Gimnáziumunkban 2017.03.21-én szakmai napot tartottunk, melyre meghívtuk a tankerületi általános iskolák magyar szakos kollégáit! Hat iskola szaktanárai tiszteltek meg bennünket jelenlétükkel.
Az első találkozó leginkább az ismerkedésről szólt. Terítékre kerültek közös és eltérő gondjaink, valamint azok a szakmai kihívások, amelyek elé a felvételi és az érettségi vizsga állít bennünket és a diákokat is. Az irodalommal és nyelvtannal kapcsolatos átfogó kérdések mellett több konkrét módszertani ötletet is megosztottunk egymással. Véleményt cseréltünk a tantárgyi tartalmak minősége és mennyisége tekintetében. Szóba kerültek a tehetséggondozással és felzárkóztatással kapcsolatos tapasztalatok is. Beszéltünk a jövőbeni együttműködés lehetséges formáiról és fórumairól.
Bár ez csak az első találkozás volt, ennek ellenére sok információval gazdagodtunk egymás szakmai kihívásaival, nehézségeivel kapcsolatban. Terveink szerint ez a találkozó egy hosszú távú, rendszeres kapcsolattartás alapja lehet.
A töris találkozóról Szabó Andrea a Humán Munkaközösség vezetője mondta el gondolatait:
Törisek együtt
Régi vágyam valósult meg ezzel a márciusi találkozóval, melyre gimnáziumunk falai között sor került. Régóta motoszkált bennem is, mint néhány kollégában szintén, a gondolat, hogy milyen jó lenne azonos szakos általános iskolai és középiskolai kollégáknak beszélgetni, csakúgy, spontán a szakunk tanítása közben felmerülő problémákról, módszerekről, közös találkozási pontjainkról. Márpedig ez utóbbiak vannak, a tantárgyon kívül a diákok, akik tőlük jönnek hozzánk. A találkozó során pedig kiderült, hogy igenis erre van igény, bár a tanítás során felmerülő problémáink sokban különböznek, mégis jól esett végighallgatni egymást, megoldásokat keresni együtt.
Számomra külön örömet jelentett, hogy az egyik kolléga megfogalmazta azt, ami miatt végül is részben ennek a programnak a megszervezésére sor került. Mégpedig azt, hogyha más pozitív hozama, vagy folytatása nem is lesz ennek a mai napnak, már az is jó, hogy megismerkedtünk egymással, tudunk egymásról, nem megyünk el egymás mellett köszönés nélkül, és egy jót beszélgettünk.
Szó esett többek között a rendkívül különböző képességű diákok tanításának nehézségeiről, a túlméretezett, a diákok életkori sajátosságának nem megfelelő tananyagokról, hibás, taníthatatlan tankönyvekről is. Az általános iskolai kollégák jelezték, hogy milyen jó lenne, ha legalább tankerületen belül egységes, jó tankönyvekből taníthatnának.
Megfogalmazódott az igény egy minimális kompetencia követelmény összeállítására az általános iskola 8. osztályosai számára, illetve egy történelem kompetenciavizsga szervezésére, hiszen tantárgyunk esetén semmilyen szintű kimeneteli mérésben nem részesülnek a diákok. Ezt az igényt mi nagy örömmel fogadtuk, hiszen találkozott az általunk már korábban megfogalmazott igényekkel is.
Szerencsére volt fogadókészség a kollégák részéről a további együttműködésre is. Megállapodtunk konkrét programok közös szervezésében a következő tanévre: kreatív vetélkedő összeállítása a 6. évfolyam számára, közös továbbképzések, előadások szervezése, esetleg közös töris kiránduláson való részvétel.
Nekem úgy tűnt, hogy az általam vélt fal a két iskolatípusban tanító kollégák között leomlott, vagy egyáltalán nem is volt. Köszönet ezért azoknak az „árpádos, lacházi, és mártoni kollégáknak” akik elfogadták meghívásunkat.